Skip to content

Tentoonstellingen en filmprogramma's in 2024

In het nieuwe jaar opent in Eye de overzichtstentoonstelling van de antropologische filmmakers Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor, gevolgd door de tentoonstelling over de Catalaanse cineast Albert Serra in de zomer en een overzicht van de pioniers van de New American Cinema in het najaar. Ook presenteert Eye in 2024 filmprogramma’s rond Claire Denis, de Coen Brothers, Powell & Pressburger en Satyajit Ray.

Door Eye redactie28 november 2023

Tegen een donkere, stormachtige lucht zwermen meeuwen rond de camera en bieden ons een glimp van de binnenkant van hun vleugels; een still uit de film Leviathan van Véréna Paravel en Lucien Castaing-Taylor
Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor, Leviathan, 2012

Winter / Voorjaar 2024

Tentoonstelling Véréna Paravel & Lucien Castaing-Taylor – Cosmic Realism

20 januari – 20 mei 2024

Véréna Paravel en Lucien Castaing-Taylor vermengen antropologie en kunst in werk dat zich beweegt op het snijvlak van film en beeldende kunst. Ze hebben tal van nieuwe filmische middelen ontwikkeld rond hun ‘zintuiglijke etnografie’. Een goed voorbeeld is hun bekendste werk Leviathan, een duizelingwekkend onderzoek naar de relatie van de mens tot de zee, en Commensal, dat te zien was op Documenta 2017 in Kassel. Het werk van Paravel en Castaing-Taylor was eerder te zien in musea als Centre Pompidou, Tate Modern, MoMa NY en de Biënnale van Venetië.

NU:Reality

februari – juli 2024

Nu:Reality creëert een vaste plek voor virtual-reality-voorstellingen in acht filmtheaters verspreid door het land. Het project presenteert drie keer per week artistiek hoogwaardige, verhalende VR in Eye, zoals 360-gradenfilms in Cinema 4 en twee interactieve VR-werken in de VR Space. Iedere twee maanden wisselt het programma met nieuwe releases.

Eye Meets Marmoucha

In februari, juni en oktober 2024

Eye en Marmoucha, platform voor muziek en cultuur uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten, slaan de handen ineen tijdens drie minifestivals in Eye. 'Eye Meets Marmoucha' brengt klassiekers, recente films van nieuwe makers, theatrale familievoorstellingen en optredens van jonge dichters bij beelden uit de Eye-collectie. Hart van het programma zijn de bijzondere stille films met live begeleiding door het Marmoucha Orchestra, die zo laat zien dat muziek universeel is en mensen verbindt.

still uit Chocolat (Claire Denis, FR/DE/CM 1988)
still uit Chocolat (Claire Denis, FR/DE/CM 1988)
still uit Beau travail (Claire Denis, FR 1999)
still uit Beau travail (Claire Denis, FR 1999)

Claire Denis

29 februari – 20 maart 2024

Claire Denis (1948) groeide op in verschillende landen in West-Afrika en wordt gezien als een van de belangrijkste filmmakers in Frankrijk. Ze is een inspiratie voor een hele nieuwe generatie regisseurs. Denis onderzoekt de gevolgen van kolonialisme en het gevoel een buitenstaander te zijn, met bijzondere aandacht voor familiale spanningen, sensualiteit, verlangen en het lichaam. Ze werkte als assistent-regisseur bij onder andere Wim Wenders en begon daarna haar eigen films te maken. Ze maakte korte films, documentaires en speelfilms zoals Chocolat (1988), Beau travail (1999), 35 Rhums (2008) en High Life (2018) met Robert Patterson.

Het retrospectief bevat meerdere nieuwe restauraties, onder andere van Chocolat, S’en fout la mort en Trouble Every Day. Vanaf 22 februari landelijk te zien: Beau travail (1999). De film is nog niet eerder uitgebracht in Nederland, nu gedistribueerd door Bantam Film.

En verder

In een vierdelige reeks, van 24 april t/m 29 mei, bespreken experts en publiek films die zich op de rand van de betamelijkheid bevinden (en volgens sommigen zelfs ver over de rand). Films die onze verschuivende ideeën over antisemitisme, seksualiteit & geweld en beeldvorming van mensen met een beperking laten zien. Moderator is programmamaker Bahram Sadeghi. En de jaarlijkse Eye International Conference tussen 26 en 29 mei, waarin actuele professionele en academische kwesties rond audiovisueel erfgoed worden besproken. Thema dit jaar: ‘Presenting Audiovisual Collections: Experiments and Explorations’.

still uit Fargo (Ethan Coen & Joel Coen, US 1996)
still uit Fargo (Ethan Coen & Joel Coen, US 1996)
still uit Blood Simple (Ethan Coen & Joel Coen, US 1984)

still Blood Simple (Joel & Ethan Coen, US 1984)

Zomer 2024

Tentoonstelling Albert Serra

7 juni – 29 september 2024

Eye Filmmuseum presenteert de eerste tentoonstelling in Nederland gewijd aan de Catalaanse film-, video- en theaterregisseur Albert Serra. Serra zet voor deze gelegenheid een immense installatie neer die de volledige expositieruimte van Eye beslaat. Dit nieuwe werk is gebaseerd op Liberté, een controversieel toneelstuk dat Serra gemaakt heeft voor de Volksbühne in Berlin. Liberté speelt zich af in de periode voorafgaand aan de Franse Revolutie, toen een groep vrijdenkers verschillende vormen van seksuele vrijheid beproefde buiten de toenmalige conventies om.

Coen Brothers

12 juli – 11 september 2024

In dit grote zomerprogramma zijn alle films van Joel & Ethan Coen te zien. Veel van hun onvergetelijke personages verliezen zich in absurde situaties die komisch onderkoeld worden uitgespeeld. Hun odes aan de film noir zitten vol visuele flair, list en bedrog. Ook in hun excentrieke satires spat de lol ervan af. Grootse gebeurtenissen en banaliteit gaan hand in hand bij de gebroeders Coen. Het zijn stuk voor stuk briljante films: propvol met vondsten, filmliefde en ontsporende handelingen. Met groot gemak laten ze trivia en grootse gebaren samenvallen. Met inleidingen van onder andere regisseur Martin Koolhoven bij Miller’s Crossing en filmjournalist Basje Boer bij A Serious Man.

Presentaties Programmeurs van de Toekomst

juli 2024

Programmeurs van de Toekomst is een opleidingsprogramma in Eye voor toekomstige programmeurs van films en de kunst van het bewegende beeld. De drie deelnemers zijn Aileen Ye, Farah Hasanbegovic en Samuel Leemeijer. Ze presenteren hun eigen filmprogramma in Eye in de zomer van 2024.

still uit Bridges Go Round (Shirley Clarke, US 1958)
still uit Bridges Go Round (Shirley Clarke, US 1958)

Najaar 2024

Tentoonstelling New American Cinema – Experimental Film in the 1960s

11 oktober 2024 – 5 januari 2025

Eye heeft een lange traditie van het vertonen en bewaren van belangrijke historische en moderne avant-garde films. In lijn hiermee richt Eye zijn schijnwerpers op de Amerikaanse avant-garde film van de jaren 60. In die periode bliezen kunstenaars het filmmedium op grote schaal nieuw leven in door het als kunstvorm te gebruiken en de grenzen tussen film en kunst te verkennen.

Met werk van de wegbereiders van de (16mm-)kunstfilm zoals Bruce Connor, Marie Menken, Shirley Clarke, Jonas Mekas, Stan Brakhage, Storm de Hirsch, Stan Vanderbeek en Andy Warhol. Het filmprogramma in de zalen besteedt veel aandacht aan de relatie met andere kunsten als performance, dans, Beat-poëzie, muziek á la Velvet Underground en films die een geestverruimend effect hebben.

Powell & Pressburger

vanaf september 2024

Het legendarische filmduo Powell & Pressburger realiseerde tussen 1943 en 1951 vele invloedrijke films, waaronder klassiekers als The Life and Death of Colonel Blimp (1943), A Canterbury Tale (1944), I Know Where I'm Going! (1945), Black Narcissus (1947), The Red Shoes (1948) en The Tales of Hoffmann (1951). Michael Pressburger had lak aan ongeschreven regels van goede smaak en verafschuwde elke vorm van realisme. Hij gold als een inventief scenarist met een voorkeur voor ingenieuze plots en vreemde verhaalwendingen. Met Emeric Pressburger richtte hij de productiemaatschappij The Archers op. In hun emotionele overdaad en extravagant kleurgebruik gingen Powell en Pressburger tegen de hoofdstroom van de Britse cinema in.

Eye brengt Peeping Tom (Michael Powell, 1960) in 4K-restauratie landelijk uit.

still uit Black Narcissus (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1947)
still uit Black Narcissus (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1947)
still uit Peeping Tom (Michael Powell, GB 1960)
still uit Peeping Tom (Michael Powell, GB 1960)

Satyajit Ray

december 2024

De Indiase maestro Satyajit Ray was een pionier binnen de Indian New Wave Cinema. Hij was een extreem visuele filmmaker, hartstochtelijk geïnteresseerd in wat cinema is en kan. Hij verlegde de grenzen van filmische technieken, zoals de close-up en het point-of-view-shot. Daarnaast is hij een sociaal-realist, en een humanistische filmmaker, met een diepe fascinatie voor de benarde situatie, het perspectief en de emancipatie van vrouwen in het bijzonder.

Zijn iconische debuut was Pather Panchali, gevolgd door films als The Music Room (1958) en Devi (1960). Satyajit Ray’s films gaven een frisse kijk op India zelf, een kritisch maar constructief geluid, tegelijk realistisch en poëtisch.

750 jaar Amsterdam

Vanaf 27 oktober 2024

Bij de viering van 750 jaar Amsterdam de maandelijkse serie Forever Young over Amsterdam als broedplaats voor filmtalent, mede dankzij opleidingen als de Filmacademie, Rietveld, Sandberg Instituut en de Rijksakademie.

still uit Pather Panchali (Satyajit Ray, IN 1955)
still uit Pather Panchali (Satyajit Ray, IN 1955)