Skip to content

Tentoonstelling, Films, Talks & Events

Garrett Bradley

Revolutions

14 juni — 7 september 2025

Garrett Bradley and Arthur Jafa, a Negro, a Lim-O (still), 2022. Two-channel video (color, sound); 27:31 minutes. Courtesy the artists, Lisson Gallery, Gladstone Gallery, and Sprüth Magers.

Garrett Bradley and Arthur Jafa, a Negro, a Lim-O (still), 2022. Two-channel video (color, sound); 27:31 minutes. Courtesy the artists, Lisson Gallery, Gladstone Gallery, and Sprüth Magers.

Garrett Bradley onderzoekt in haar werk hoe historische beelden onze kijk op de wereld mede vormgeven. Ze is met name geïnteresseerd in de manier waarop zwarte mensen in de Verenigde Staten in het verleden zijn gerepresenteerd, en hoe dat invloed heeft op de verhoudingen in de huidige maatschappij.

Eye Filmmuseum presenteert de eerste museale tentoonstelling in Europa van de Amerikaanse kunstenaar en Oscar-genomineerde filmmaker Garrett Bradley. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee in haar wereld: een rijke mix van engagement en experiment waarin ze de (film)geschiedenis vanuit hedendaags perspectief kritisch bevraagt. In 2023 won Bradley de Eye Art & Film Prize.

Garrett Bradley, AKA (still), 2019. Single channel video (color, sound); 8:17 minutes. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

Garrett Bradley, AKA (still), 2019. Single channel video (color, sound); 8:17 minutes. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

Garrett Bradley, America (still), 2019. Multi-channel video installation; 35mm film transferred to HD video (black and white, sound); 23:55 minutes. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

Garrett Bradley, America (still), 2019. Multi-channel video installation; 35mm film transferred to HD video (black and white, sound); 23:55 minutes. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

De tentoonstelling in Eye – die narratieve, documentaire en experimentele filmvormen omvat – laat zien hoe Bradley’s werk steeds abstracter en sculpturaler wordt. Ze nodigt ons uit om een stap terug te doen en stil te staan bij de vraag: waar kijken we eigenlijk naar? Zo maakt ze de toeschouwer bewust van de valkuilen van representatie en ontrafelt ze de mechanismen die bepalen hoe we onszelf en anderen waarnemen.

De tentoonstelling Revolutions ontleent haar titel aan de verschillende vormen van revolutie die in het werk van Garrett Bradley te vinden zijn. Een revolutie kan een politieke machtswisseling zijn, maar ook een cyclus, zoals de aarde die om zijn as draait en de dagen doet verstrijken. Uit Bradleys werk blijkt het revolutionaire potentieel van het alledaagse: de verandering die kleine daden van verzet teweeg kunnen brengen

Garrett Bradley and Arthur Jafa, a Negro, a Lim-O (still), 2022. Two-channel video (color, sound); 27:31 minutes. Courtesy the artists, Lisson Gallery, Gladstone Gallery, and Sprüth Magers.

Garrett Bradley and Arthur Jafa, a Negro, a Lim-O (still), 2022. Two-channel video (color, sound); 27:31 minutes. Courtesy the artists, Lisson Gallery, Gladstone Gallery, and Sprüth Magers.

Garrett Bradley, America (still), 2019. Multi-channel video installation; 35mm film transferred to HD video (black and white, sound); 23:55 minutes. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

Garrett Bradley, America (still), 2019. Multi-channel video installation; 35mm film transferred to HD video (black and white, sound); 23:55 minutes. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

Bregtje van der Haak, directeur Eye Filmmuseum: “Garrett Bradley maakt moedig en visueel meeslepend werk, dat thema’s als racisme en uitsluiting te lijf gaat met een uitzonderlijke energie, die vorm krijgt in een mix van media, waaronder archiefbeeld. Inhoudelijk refereren haar (documentaire)films en installaties onder meer aan de strijd voor sociale rechtvaardigheid en de politieke geschiedenis van de Verenigde Staten en onderzoeken ze diep menselijke emoties zoals woede en verdriet.”

poster Garrett Bradley – Revolutions

poster Garrett Bradley – Revolutions

Films, Talks & Events

In het aansluitende filmprogramma zal vrijwel al het werk van Bradley te zien zijn, waaronder de met een Oscar genomineerde documentaire Time (2020) en de prijswinnende korte film Alone (2017). In een aantal Eye on Art-specials wordt Bradley's oeuvre in context geplaatst. Tot slot worden films vertoond waar ze inspiratie uit put.

Over Garrett Bradley

Garrett Bradley is een Amerikaanse kunstenaar, docent en voor een Oscar genomineerde filmmaker, wiens werk zich beweegt tussen narratieve, documentaire en experimentele filmvormen. Ze behandelt thema’s als ras, klasse, familiebanden en sociaal-politieke geschiedenissen binnen de Verenigde Staten. Bradley woont en werkt in New Orleans, Louisiana.

In 2020 presenteerde ze haar eerste lange documentaire, Time, die werd genomineerd voor meer dan vijftig prijzen – waaronder een Oscar – en er twintig won, waaronder de Peabody Award (2020) en de prijs voor Beste Regisseur in de Amerikaanse documentaire-competitie op het Sundance Film Festival van dat jaar. Daarmee werd ze de eerste zwarte vrouw die deze prijs in de geschiedenis van het festival ontving.

Het werk van Bradley was te zien in solotentoonstellingen in onder meer het Museum of Modern Art in New York (2020), het Contemporary Arts Museum Houston (2019), the Momentary, Crystal Bridges in Arkansas (2021), het August Wilson African American Cultural Center in Pittsburgh (2022), en het Museum of Contemporary Art in Los Angeles (2022). Haar werk is wereldwijd opgenomen in diverse museumcollecties. In 2024 ontving ze de Guggenheim Award.

Bradley werkt momenteel als co-redacteur aan een facsimile-uitgave van The Harlem Book of the Dead (met James Hoff; publicatie najaar 2025). Daarnaast werkt ze aan een verfilming op speelfilmlengte van Parable of the Sower, de invloedrijke roman uit 1993 van Octavia Butler.

Eye Art & Film Prize

Bradley won in 2023 de Eye Art & Film Prize. Deze prijs wordt sinds 2015 jaarlijks uitgereikt aan een kunstenaar of filmmaker die een uitzonderlijk oeuvre aan het opbouwen is en op buitengewone wijze bijdraagt aan nieuwe ontwikkelingen op het grensvlak van beeldende kunst en film. Sinds 2023 wordt de Eye Prize ondersteund door Ammodo.

Garrett Bradley – Revolutions wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met Rebecca Matalon, Senior Curator, Contemporary Arts Museum Houston.

Garrett Bradley, Safe (still), 2022. Three-channel video (color, sound); continuous duration. Courtesy the artist and Lisson Gallery

Garrett Bradley, Safe (still), 2022. Three-channel video (color, sound); continuous duration. Courtesy the artist and Lisson Gallery.

Publicatie

Bij de tentoonstelling komt een publicatie die een uitgebreide visuele sectie bevat met stills uit de gepresenteerde projecten, naast een gesprek tussen kunstenaar Garrett Bradley en curator Rebecca Matalon. De publicatie bevat ook een essay van Vincent van Velsen, Hoofd Tentoonstellingen van Eye. De grafische vormgeving wordt verzorgd door Bardhi Haliti. De publicatie wordt uitgegeven door Eye Filmmuseum en nai010 uitgevers, Rotterdam.

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Hoofdsponsor Eye

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Steun Eye en zie meer. Word vriend van de Eye Society.