Judson Dance Theater
Underground: Judson Dance Theater
Het Judson Dance Theater in New York vond in de jaren zestig onderdak in de Judson Memorial Church. Met hun interdisciplinaire benadering en onconventionele performances rekte het gezelschap de definitie van dans flink op. Avond op het snijvlak van dans en film.
Julian Ross, het nieuwe hoofd Programmering van Eye, stelde een programma samen over de jaren zestig in New York, toen de experimentele film en dans een bijzonder verbond aangingen.
“Een kerk in Greenwich Village, New York, werd in de jaren zestig de onwaarschijnlijke locatie voor radicale dans, performance, film en installaties. In een tijd waarin de Amerikaanse avant-garde nog steeds gedomineerd werd door mannen, werd de Judson Memorial Church een toevluchtsoord voor artistieke expressie door vrouwen.
“Met films van Yvonne Rainer, Carolee Schneemann, Meredith Monk en anderen brengt dit programma prominente kunstenaars onder de aandacht die het Judson Dance Theater oprichtten en er actief waren in de vroege en midden jaren zestig. Ze herdefinieerden de dans via het idioom van de avant-garde; in hun handen werd film niet alleen getuige van, maar ook deelnemer in het streven om de grenzen van beweging, tijd en ruimte te verkennen.”
Programma
Trio Film (Yvonne Rainer, 1968, 13')
Dansbeweging van Yvonne Rainer, David Gordon en Steve Paxton. Bij de première, in de Judson Memorial Church in Manhattan, voerden de dansers elk dezelfde reeks bewegingen twee keer uit, maar niet eenstemmig, begeleid door het geluid van houten latten die een voor een van het balkon werden gegooid. Kenmerkende choreografie van Rainer, die de ideeën van de minimal art omzette in ongekunstelde, concrete dans.
Meat Joy (Carole Schneemann, 1964, 6')
Beroemde performance van (Fluxus-)kunstenaar Carole Schneemann. Ze orkestreerde een performance waarin deelnemers een interactie aangaan met verschillende soorten dierlijk vlees en andere materialen: rauwe vis, kippen, worsten, natte verf, plastic, touw en stukjes papier. Schneemann: “Ik wilde mijn eigen lichaam onderdeel laten worden van het werk, als materie.”
16 Millimeter Earrings (Meredith Monk & Robert Withers, 1966/1977, 25')
Een baanbrekende performance van Meredith Monk, die geldt als vroeg prototype van interdisciplinaire kunst. Monk versmolt film, beweging, objecten, muziek, tekst, geluid en licht tot een vloeiend geheel, een visueel-sonisch-poëtische expressievorm. Robert Withers filmversie documenteert een reconstructie uit 1977 van de oorspronkelijke voorstelling. Withers' filmische interpretatie herschikt Monks beeld en geluid, maar vangt de essentie van dit cruciale werk.
De vertoning van 16 Millimeter Earrings is mede mogelijk gemaakt door Babeth Mondini-VanLoo.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2024
Lengte
90 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Underground
Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. Met een tentoonstelling en omvangrijk programma worden zowel iconische als minder bekende films getoond en de explosie aan vormexperimenten van de artistieke film in die periode belicht. Te zien zijn werken van spilfiguren in de avant-garde cinema zoals Jonas Mekas en Stan Brakhage, en werk van makers uit de wereld van de beeldende kunst, zoals Shirley Clarke, Bruce Conner, Maya Deren, Yoko Ono en Andy Warhol. Dit alles tegen de achtergrond van een maatschappij in beweging.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.