Judson Dance Theater
Underground: Judson Dance Theater
Het Judson Dance Theater in New York vond in de jaren zestig onderdak in de Judson Memorial Church. Met hun interdisciplinaire benadering en onconventionele performances rekte het gezelschap de definitie van dans flink op. Avond op het snijvlak van dans en film.
Julian Ross, het nieuwe hoofd Programmering van Eye, stelde een programma samen over de jaren zestig in New York, toen de experimentele film en dans een bijzonder verbond aangingen.
“Een kerk in Greenwich Village, New York, werd in de jaren zestig de onwaarschijnlijke locatie voor radicale dans, performance, film en installaties. In een tijd waarin de Amerikaanse avant-garde nog steeds gedomineerd werd door mannen, werd de Judson Memorial Church een toevluchtsoord voor artistieke expressie door vrouwen.
“Met films van Yvonne Rainer, Carolee Schneemann, Meredith Monk en Elaine Summers brengt dit programma prominente kunstenaars onder de aandacht die het Judson Dance Theater oprichtten en er actief waren in de vroege en midden jaren zestig. Ze herdefinieerden de dans via het idioom van de avant-garde; in hun handen werd film niet alleen getuige van, maar ook deelnemer in het streven om de grenzen van beweging, tijd en ruimte te verkennen.”
Programma
Judson Fragments (Elaine Summers, andere medewerkers genoemd aan het einde van de video, 1965, 16')
Choreografe, filmmaker, pionier van de intermediale kunst en somatische praktijken Elaine Summers (1925-2014) gaf het baanbrekende mixed-media soloconcert Fantastic Gardens in de Judson Memorial Church – volgens Jonas Mekas “verreweg de meest succesvolle en meest ambitieuze poging om de vele combinaties van film en live action samen te voegen” die hij ooit had gezien. Daarna experimenteerde Summers met fragmenten van films die ze had opgenomen en verzameld rondom deze bijzondere ervaring. Sommige beelden werden vertoond tijdens Fantastic Gardens, zoals Fred Herko die een vuilnisbak water geeft. Andere waren van Steve Paxton en Deborah Hay die een dans uitvoerden op een golfbaan in een Country Club. Voor Judson Fragments voegde Summers al deze en nog veel meer fragmenten samen, improviserend en spelend met filmische middelen: snelheid, negatieven, overlay et cetera. Componisten Malcolm Goldstein en John Herbert McDowell zorgden voor de experimentele muziek. Het resultaat is een filmdans, net zo goed een film als een danservaring.
“Ik ben verliefd op licht en beweging en lichamen, en daarom choreografeer ik dans en maak ik films. De verkenning van licht en beweging leidde me op natuurlijke wijze naar filmmaken. Film is voor mij een andere vorm van dans: camerabeweging en montage zijn een andere vorm van choreografie.” (Elaine Summers, Ms Magazine, 1975)
Originele film ©1965, gedigitaliseerde versie ©2007 door Elaine Summers, hernieuwd in 2015 erfgenamen van Elaine Summers, met dank aan de Jerome Robbins Dance Division, de New York Public Library for the Performing Arts. Speciale dank aan New York Women in Film and Television voor de subsidie die de digitalisering van de originele film mogelijk maakte, en aan de artistieke nalatenschap van Elaine Summers.Trio Film (Yvonne Rainer, 1968, 13')
Dansbeweging van Yvonne Rainer, David Gordon en Steve Paxton. Bij de première, in de Judson Memorial Church in Manhattan, voerden de dansers elk dezelfde reeks bewegingen twee keer uit, maar niet eenstemmig, begeleid door het geluid van houten latten die een voor een van het balkon werden gegooid. Kenmerkende choreografie van Rainer, die de ideeën van de minimal art omzette in ongekunstelde, concrete dans.
Meat Joy (Carolee Schneemann, 1964, 6')
Beroemde performance van (Fluxus-)kunstenaar Carolee Schneemann. Ze orkestreerde een performance waarin deelnemers een interactie aangaan met verschillende soorten dierlijk vlees en andere materialen: rauwe vis, kippen, worsten, natte verf, plastic, touw en stukjes papier. Schneemann: “Ik wilde mijn eigen lichaam onderdeel laten worden van het werk, als materie.”
16 Millimeter Earrings (Meredith Monk & Robert Withers, 1966/1977, 25')
Een baanbrekende performance van Meredith Monk, die geldt als vroeg prototype van interdisciplinaire kunst. Monk versmolt film, beweging, objecten, muziek, tekst, geluid en licht tot een vloeiend geheel, een visueel-sonisch-poëtische expressievorm. Robert Withers filmversie documenteert een reconstructie uit 1977 van de oorspronkelijke voorstelling. Withers' filmische interpretatie herschikt Monks beeld en geluid, maar vangt de essentie van dit cruciale werk.
De vertoning van 16 Millimeter Earrings is mede mogelijk gemaakt door Babeth Mondini-VanLoo.
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Productiejaar
2024
Lengte
90 min.
Voertaal
Engels
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
Underground
Eye Filmmuseum zet dit najaar de schijnwerpers op de Amerikaanse avant-gardecinema van de jaren zestig. In de tentoonstelling en het omvangrijke filmprogramma zijn zowel iconische als minder bekende films opgenomen en wordt de explosie aan vormexperimenten in de experimentele film van die periode belicht. Te zien is werk van sleutelfiguren in de avant-gardecinema, onder wie Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage, naast films van makers uit de wereld van de beeldende kunst, met Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol als bekende namen. Dit alles tegen de roerige achtergrond van een maatschappij in beweging.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.