Ornette: Made in America + The Cry of Jazz
All That Jazz: Ornette: Made in America + The Cry of Jazz
Wervelende documentaire over jazzpionier Ornette Coleman van de New Yorkse avant-garde filmmaker Shirley Clarke. Bijzonder aan de film is dat Clarke in de vrije vorm van de film de artistieke aanpak van Coleman wilde reflecteren: vrij, associatief en onconventioneel. Daarna de omstreden korte film The Cry of Jazz.
Deze prachtig gerestaureerde documentaire van de baanbrekende onafhankelijke filmmaker Shirley Clarke legt de legendarische optredens vast van jazz-iconoclast Ornette Coleman, van Fort Worth tot Marokko. Met bijdragen van onder meer William Burroughs, Buckminster Fuller, Yoko Ono en Robert Palmer. Ornette: Made in America is essentieel voor iedereen die de geschiedenis van de jazz en de vruchtbare creatieve uitwisseling in de jaren 60 en 70 in Amerika wil begrijpen. Het is een portret van het innerlijke leven van een kunstenaar-vernieuwer, gevat in even vernieuwende technieken die nauw aansluiten bij de muziek.
Van Shirley Clarke, de New Yorkse avant-garde filmmaker, wordt binnen het All That Jazz-programma ook haar debuutfilm The Connection vertoond. De één een documentaire, de ander een fictiefilm, maar jazz is de rode draad.
The Cry of Jazz
Na de film is de controversiële film The Cry of Jazz (1958, 34') van Edward Bland te zien, die inmiddels wordt erkend als een van de vroegse (invloedrijke) films van zwarte onafhankelijke cinema, waardoor de film is ook wel 'de eerste hip-hopfilm' is genoemd.
The Cry of Jazz begint met een gesprek tussen jazzliefhebbers en intellectuelen over de staat van jazz anno 1958 en de mate waarin een zwarte emancipatoire strijd een rol speelt in (de waardering van) jazz. Vervolgens wordt in een aantal hoofdstukken, aan de hand van livemuziek van Sun Ra, de geschiedenis van jazz verteld, tot op het punt dat – zo stelt de film – 'jazz dood is', want uitgeëvolueerd.
Door de vele open, expliciete gesprekken (disclaimer: net n-woord valt te pas en te onpas) en de suggestie dat 'jazz dood is' werd de film als zeer controversieel beschouwd maar ook erg geprezen om zijn eerlijke, verfrissende behandeling van de politieke en geschiedkundige kant van jazzmuziek.
Interessant is dat de film uitkwam in 1958, een jaar dat in de jazzwereld als een kantelpunt wordt beschouwd. Op een bepaalde manier wás jazz namelijk inderdaad uitontwikkeld; de dominante bebopstroming dreigde te vervallen in een artistiek minder interessant armpjedrukken ('wie kan de meest virtuose solo spelen').
Een jaar later echter kwamen een aantal albums uit die het fundament legde voor nieuwe wegen waarin jazz zich kon – en zou – ontwikkelen; onder anderen 'Kind of Blue' van Miles Davis en het profetisch getitelde 'The Shape of Jazz to Come' van, jawel, Ornette Coleman. Met dit album zou Coleman het fundament leggen van wat later freejazz zou gaan heten.
Ornette: Made in America van Shirley Clarke draait op 13 september (19:15) en 25 september (21:30).
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Productiejaar
2022
Lengte
126 min.
Productieland(en)
NL
Taal
Engels
Onderdeel van
Eye on Sound
Met Eye on Sound focust Eye op de bijzondere relatie beeld en geluid. Verwacht live muziek bij stille films, live optredens van bandjes van nu bij klassiekers van toen, splinternieuwe scores bij films uit de veelzijdige Eye-collectie en bijzondere aandacht voor de vaak veronachtzaamde kunst van het sounddesign.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.