
Three Farewells
Janis Rafa: Three Farewells
Een trilogie over begrafenissen: Father Gravedigger (20'), Our Dead Dogs (18') en The Last Burial (24'). Elk deel laat de dubbelzinnigheden zien rondom de dood en de angst om te verliezen, waarbij nu eens niet de menselijke blik centraal staat.

In deze trilogie gaat het om drie manieren van afscheid nemen. Janis Rafa kijkt op verschillende manieren naar het ritueel van begraven. Three Farewells is een mix van fictie, waarbij alles in scène is gezet, en van realiteit. De visuele verhalen zijn gebaseerd op haar herinneringen: de man in de film is echt haar vader en ze filmde in het landschap van haar jeugd.
Rafa groeide op in de omgeving van Athene, in een rafelig, deels verwaarloosd gebied tussen stad en platteland. Dit onbestemde schemergebied tussen cultuur en natuur is het decor van veel van haar films, zo ook in deze trilogie. Rafa zet een post-apocalyptische sfeer van rouw neer, waarbij het landschap majestueus is en de geïsoleerde figuren nietige wezens worden, onderdeel van een groter geheel.
Rollen omgedraaid
In dit grotendeels verlaten en uitgestrekte landschap draait ze de rollen tussen de mens en de niet-mens om. Zo zorgt de hond voor het lichaam van een overledene. Onze projectie van humane bedoelingen op de handelswijze van de hond maakt het dier uiterst menselijk, zo schreef Het Centraal Museum eerder over de film Our Dead Dogs. Het delven van een graf, het bedekken van het dode lichaam met aarde, het gehele begrafenisritueel lijkt niet langer exclusief voorbehouden aan de mens.
Dit werk maakte Rafa tijdens de Rijksakademie, de eerste keer dat ze op zo'n filmische manier werkte, met een grotere crew.
Programma
Father Gravedigger (20')
Our Dead Dogs (18')
The Last Burial (24')
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Lengte
62 min.
Voertaal
Engels
Onderdeel van
Janis Rafa
Eye Filmmuseum presenteert dit najaar een solotentoonstelling van kunstenaar en filmmaker Janis Rafa. Haar evocatieve films en video-installaties bevatten zelden gesproken woord; in plaats daarvan richt ze zich op de stille aanwezigheid van tamme of wilde dieren en maakt ze tot drijvende kracht van haar poëtische composities. Janis Rafa’s verhalen handelen niet alleen over menselijke angsten, verwachtingen en mislukkingen; ze leggen ook nadruk op dierlijke instincten, ongetemd gedrag en het menselijk onvermogen samen te leven.

Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.