Skip to content

Experimentele film in Nederland

Experimentele films zijn films waarbij het onderzoek - naar bijvoorbeeld licht, montage of het verwachtingspatroon van de kijker - centraal staat. Hoewel deze films meestal alleen voor een klein publiek zijn vertoond, zijn ze meer dan eens de wegbereiders geweest voor de mainstream. Eye heeft altijd bijzondere aandacht gehad voor dit minder zichtbare maar belangrijke deel van de collectie.

Still from Uit het rijk der kristallen (1927), J.C. Mol.
Still van Uit het rijk der kristallen (1927), J.C. Mol.

Experimentele film: een staalkaart

Er is heel veel te vertellen over de geschiedenis van de Nederlandse experimentele film: lees over deze onderwerpen meer in de artikelen Wat is experimentele film, De avant-garde van de jaren '20 en '30, en De naoorlogse avant-garde.
Maar het begint met kijken, en dat kan ook zonder diepgravende kennis over het onderwerp. Deze pagina biedt een staalkaart van Nederlandse experimentele film door de decennia heen. Elke titel verwijst naar het betreffende record in onze database van Nederlandse films, waarin beschrijvingen en filmografische gegevens over ruim 300 experimentele films te vinden zijn; daarvan kun je meer dan 70 films online bekijken.

Still uit Uit het rijk der kristallen (J.C. Mol)
Still uit Uit het rijk der kristallen (J.C. Mol)
Uit het rijk der kristallen (1927), J.C. Mol.
still uit Hoogstraat (Andor von Bàrsy, 1929)
still uit Hoogstraat (Andor von Bàrsy, 1929)
Hoogstraat (1929), Andor von Barsy.
Is er overeenkomst tusschen klank rhythme en kleurafwisseling? (1932), Willem Bon.
De Maasbruggen (1937), Paul Schuitema.
The Vipers (1955), Shinkichi Tajiri.
Ponskaart polonaise (1976), Matthijs Blonk.
White Line Fever (1978), Edward Luyken.
There is a Garden in my Head (1987), Jacques Verbeek & Karin Wiertz.
Ricercar (1984), Claudia Kölgen.
Nacht - Licht (1993), Bart Vegter.
De Kade (2003), Barbara Meter.