Night Moves
Kelly Reichardt / US, 2013 / 112 min.
Uitgebeende psychothriller met Jesse Eisenberg en Dakota Fanning als ecoterroristen die een aanslag beramen op een hydro-elektrische dam. Met de voor haar karakteristieke aandacht voor de natuur stelt Reichardt urgente sociale en politieke vragen over engagement, en hoe ver je daarin kunt gaan.
Josh (Jesse Eisenberg) werkt op een biologische boerderij in Oregon, en wordt steeds radicaler in zijn ecologische overtuiging. Samen met een jonge activiste (Dakota Fanning) en een ex-marinier met een nogal troebel verleden (Peter Sarsgaard) ondernemen ze een nachtelijke riviertocht om een grootse daad te stellen. Hun geloof in hun eigen gelijk maakt ze blind voor de zwakke kanten van het plan.
Wanneer alles anders gaat dan verwacht, verandert de film in een eco-thriller, over de vraag wanneer het doel de middelen heiligt en hoeveel 'collateral damage' je mag maken in de strijd voor een beter milieu. Wanneer wordt engagement blind fanatisme?
Een echte Kelly Reichardt
De personages, hun complexe psychologie en hun morele dilemma's zijn rustig en realistisch geportretteerd, met veel ruimte voor het landschap. Je herkent de film hierdoor meteen als een echte Kelly Reichardt, een van Amerika's groten in de onafhankelijke cinema.
Met veel oog voor de natuur waarin haar personages ronddolen, stelt Reichardt op subtiele wijze urgente sociale en politieke vragen. Een groter budget en grotere acteursnamen maken van deze eco-thriller Reichardts meest commerciële productie ooit, maar in dit observerende, gelaagde en lichtjes desoriënterend suspensedrama blijft ze haar less is more-esthetiek trouw. Grand Prix op het Festival du Cinéma Américain in Deauville.
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Regisseur
Kelly Reichardt
Productiejaar
2013
Productieland(en)
US
Originele titel
Night Moves
Lengte
112 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP
Onderdeel van
Cinema Ecologica
Veel is onzeker in het leven, behalve één ding: de klimaatcrisis. Hoe filmregisseurs de verhouding tussen de mens en planeet Aarde hebben verbeeld, zie je bij Cinema Ecologica: van nagelbijtende rampenfilm tot kunstzinnige meditatie, van romantische natuurervaring tot verbijsterende sciencefiction.
Why in Eye
Er is in deze film zoveel ruimte voor het landschap dat het een personage wordt, en je je afvraagt: kijken de drie activisten naar het landschap of kijkt het landschap naar hen?
Anna Abrahams
programmeur Eye
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.