Directe confrontatie
Films die vasthouden aan het eerste principe, vestigen de aandacht van de kijkers direct op het fenomeen, het proces of de vaardigheid die in de les centraal staat. Dikwijls proberen ze hun kijkers te boeien door de nadruk te leggen op datgene wat er bijzonder, verwonderlijk of bewonderenswaardig aan is. In de aardrijkskundefilm Twentse textielindustrie, bijvoorbeeld, onderstrepen de plaatsing en de bewegingen van de camera hoe indrukwekkend machinerieën zijn, hoe imposant de hoeveelheden gebruikte grondstoffen, en hoe geroutineerd en efficiënt de bewegingen van de ervaren arbeiders.
Films voor het gymnastiek- of zwemonderwijs gebruiken dergelijke technieken om bepaalde vaardigheden voor te stellen als benijdenswaardig en de kijkers aan te zetten tot imitatie. In het centrale gedeelte van In de bruine boon schuilt een plantenleven wordt gebruik gemaakt van shots die gefilmd zijn volgens het time-lapse- of Zeitraffer-procédé. Dit wordt sinds decennia gebruikt door wetenschappelijke cinematografen, waaronder de Nederlander J.C. Mol. Een versnellingseffect bij de projectie van de film maakt de bewegingen van de kiemende boon en de groeiende plant zichtbaar en biedt tegelijkertijd een wonderlijk schouwspel.