Kraaiende haan
Het programma begon met een kort welkomstwoord van een van de gebroeders, waarna de andere op het doek verscheen en de zaal duidelijk verstaanbaar toesprak. Vervolgens werd een aantal korte ‘sprekende films’ vertoond, met onder meer een kraaiende haan, een banjospeler en een dronken Parijzenaar. De geluidsweergave was over het algemeen goed, alleen de gesproken gedeeltes haperden nog hier en daar.
Voor de weergave van beeld en geluid gebruikte Alberts Frères een door de Franse firma Gaumont ontwikkeld systeem: synchroon met de film werd een grammofoonplaat met bijbehorend geluid afgespeeld. Dit procédé was al langer bekend. Het was in het voorafgaande decennium al meerdere keren bij voorstellingen gebruikt, bijvoorbeeld door de gebroeders Mullens in 1904 en 1908. ‘Phono-Bio’ noemden zij het toen. Een voorbeeld dat gevolgd werd door Alex Benner met zijn Benner’s Sprekende Bioscope.
In 1904 gebruikten ze een door de gebroeders Lumière ontwikkelde combinatie van film en grammofoon. Bij deze gelegenheden vertoonden ze ook een paar door henzelf gemaakte opnamen met gesynchroniseerd geluid: bekende operettemelodieën en populaire liedjes als Drinken we nog een dropske en Bertha van de schiettent. De succesvolle humorist en coupletzanger Maurice Dumas verzorgde de live muziek tijdens hun voorstellingen.
Een recensie van de vertoningen in het Paleis voor Volksvlijt meldt dat de geluidsweergave van eerdere voorstellingen niet optimaal was. Maar nu, met het nieuwe, door Gaumont ontwikkelde procédé waren de synchronisatie en het volume aanmerkelijk verbeterd.