Skip to content
still uit Big Ben: Ben Webster in Europe (Johan van der Keuken, NL 1967)
still uit Big Ben: Ben Webster in Europe (Johan van der Keuken, NL 1967)

Films, talks & events

All That Jazz

9 september — 2 oktober 2022

still uit Round Midnight (Bertrand Tavernier, FR/US 1986)
still uit Round Midnight (Bertrand Tavernier, FR/US 1986)

Jazzgrootheden als Miles Davis, Herbie Hancock, Dexter Gordon en Ornette Coleman hebben allemaal wel ‘s muziek voor een film gemaakt. Als muzikanten gaven ze zo vorm aan het werk van eigenzinnige regisseurs als Louis Malle, Bertrand Tavernier en David Cronenberg.

All That Jazz: een wervelend programma over jazz en film, met klassiekers, live performances en aandacht voor bijzondere avant-garde- en activistische filmmakers met een passie voor jazz. Van Miles Davis tot Vincent de Boer, van Sun Ra tot Ornette Coleman.

still uit The Connection (Shirley Clarke, US 1961)
still uit The Connection (Shirley Clarke, US 1961)
still uit Ascenseur pour l'echafaud (Louis Malle, FR 1958)
still uit Ascenseur pour l'echafaud (Louis Malle, FR 1958)

In All That Jazz is te zien en te horen hoe jazzmusici van betekenis zijn geweest voor de vroegere en hedendaagse film, als componist of als live uitvoerder van een score. Denk aan films als Ascenseur pour l’échafaud (Louis Malle, 1958), David Cronenbergs Naked Lunch (1991) of Whiplash (2014) van Damien Chazelle.

Behalve de vertoning van een vijftiental ‘jazzfilms’ waarin jazz klinkt als opwindende, atypische filmmuziek, brengt All That Jazz live uitvoeringen van nieuw jazzscores bij stille films. Ook is er aandacht voor de bemoeienis van jazzmusici met korte films van avant-garde-filmers als Johan van der Keuken, Vincent de Boer, Len Lye en Lambart & McLaren.

still uit Begone Dull Care (Evelyn Lambart, Norman McLaren, CA 1949)
still uit Begone Dull Care (Evelyn Lambart, Norman McLaren, CA 1949)
Ornette Coleman en Shirley Clarke tijdens het filmen van Ornette: Made in America (Shirley Clarke, US 1985)
Ornette Coleman en Shirley Clarke tijdens het filmen van Ornette: Made in America (Shirley Clarke, US 1985)

Bijzonder is het programma rond de New Yorkse avant-garde filmmaker Shirley Clarke die vanaf de jaren zestig sterk door jazz beïnvloede films maakte, zoals The Connection (1961). Speciale aandacht is er ook voor Larry Clark, een van de boegbeelden van de L.A. Rebellion, een filmbeweging van jonge zwarte filmmakers die een New Black Cinema wilde creëren. Met Passing Through (1977) maakte Larry Clark misschien wel de ultieme jazzfilm.

still uit Passing Through (Larry Clark, US 1977)
still uit Passing Through (Larry Clark, US 1977)
still uit The Stroke (Vincent de Boer, NL 2020)
still uit The Stroke (Vincent de Boer, NL 2020)

Vrijdag 9 september is de openingsavond waarbij de Londense jazzformatie Ill Considered optreedt met de multimediale show Liminal Spaces: een zwoele, punky jazzimprovisatie waarbij live een nieuw audiovisueel jazzkunstwerk ontstaat. In de weken daarna zijn er specials te zien, onder meer over de abstracte animatiefilm als visuele pendant van de vrije jazzimprovisatie (werk van o.a. Len Lye en Vincent de Boer) en de psychedelische sf van de afrofuturistische cultfilm Space Is the Place (1975, met Sun Ra in de hoofdrol).

still uit Space is The Place (John Coney, US 1974)
still uit Space is The Place (John Coney, US 1974)
poster All That Jazz

Films, talks & events

still uit Jazz on a Summer's Day (Bert Stern, US 1958) (Dinah Washington)
still uit Jazz on a Summer's Day (Bert Stern, US 1958)

Support Eye en zie meer. Word member van de Eye Society.