Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still I Am Twenty (Marlen Choetsijev, SU 1964)

Ik ben twintig

Marlen Khutsiyev / SUHH, 1962 / 170 min.

Coming-of-age-drama van Marlen Choetsjiev uit de vroege jaren zestig, de tijd van de Dooi, is een portret van drie jongeren die doelloos door Moskou slenteren, zonder glorierijke communistische idealen. Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov zag een preview van de film en was not amused.

poster I Am Twenty (Marlen Choetsijev, SU 1964)

Met de oorlog in Oekraïne en de harde repressie van Poetin lijkt Rusland terug te keren naar de dictatoriale tijden van Stalin, in een hedendaags jasje. Anders was dat in de late jaren vijftig en vroege jaren zestig, toen Nikita Chroesjtsjov ruimte gaf voor politieke hervormingen en ook het culturele klimaat (relatief) liberaler werd.

Filmers als Andrej Tarkovski, Michail Kalatozov, Marlen Choetsjiev en Andrej Kontsjalovski maakten gebruik van nieuwe vrijheden tijdens de 'Dooi'. Wat niet betekende dat de censuur alles toestond: Tarkovski kreeg in toenemende mate te maken met kritiek op het artistiek-vrijzinnige (‘subjectieve’) gehalte van zijn films. Anderen stopten met filmen of pasten zich aan onder het bewind van Chroestsjovs opvolger, Leonid Brezjnev.

Aansluiten bij een trend

Ik ben twintig volgt drie jongemannen op de grens van volwassenheid, die niet veel meer doen dan rondslenteren door Moskou, zonder grootse idealen na te streven. In de tekening van de zinloosheid en absurditeit van het leven sluit de film aan bij een trend die terug te vinden is in veel andere Europese films uit de vroege jaren zestig. Ik ben twintig werd voor het grootste deel op locatie gedraaid in de straten van Moskou.

Controversieel

Een eerste versie was voltooid in 1962, onder de titel Ilich's Gate, maar de uitbreng werd vertraagd nadat partijleider Chroesjtsjov kritiek had geleverd bij een preview. Hij stoorde zich met name aan de scène waarin een van de personages in een droomsequentie een gesprek voert met zijn aan het front gesneuvelde vader. Ook het gefilmde optreden van destijds populaire dichters als Jevgeni Jevtoesjenko en Andrej Voznesenski vond geen genade.

De film bereikte hierdoor pas in 1965 de bioscopen, in een nieuwe montage en met een nieuwe titel, Ik ben twintig. Desondanks bleef de film controversieel in de Sovjet-Unie.

Vertoning op 35mm (Eye-collectie).

Dit is onderdeel van

Details

Not (yet) rated

Regisseur

Marlen Khutsiyev

Productiejaar

1962

Productieland(en)

SUHH

Originele titel

Zastava Iljitsja

Lengte

170 min.

Taal

Russisch

Ondertiteling

NLD

Drager

35mm

Onderdeel van

Eye Classics

Klassiekers te over in de Eye-collectie. En we vertonen ze regelmatig, in allerlei programma’s. Met de nieuwe serie Eye Classics haalt Eye de filmgeschiedenis nog dichterbij. Wekelijks draaien we drie klassiekers uit de collectie onder één herkenbare noemer: Eye Classics.

Lees meer
campagnebeeld Eye Classics
still Ik ben twintig (I Am Twenty) (Marlen Choetsijev, SU 1964)
still I Am Twenty (Marlen Choetsijev, SU 1964)
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN
;

Huidige tentoonstelling

  • 18 januari — 1 juni 2025

    Nuri Bilge Ceylan

    Inner Landscapes

Films, talks & events

Alles

Alle dagen

Alle talen

Sorteer op