De titel van de podcast verwijst naar de favoriete rij van Cesar in de bioscoop: op de vijfde rij zit je dicht op de actie, maar je hebt er ook het overzicht om te zien wat er om je heen gebeurt. Op de vijfde rij... gaat dan ook niet over het laatste filmnieuws, maar om (grotendeels) tijdloze verhalen. Beschouwend, onderzoekend en verrassend.
In afleveringen van 20 à 30 minuten vertelt Cesar Majorana een of twee bijzondere filmverhalen, van de ontstaansgeschiedenis van een klassieker en het oeuvre van een maker tot de essentie van een filmfestival. Cesar begint elke aflevering met een vraag en zoekt door middel van interviews, reportages en archieffragmenten naar een antwoord. Zo neemt hij je mee naar de plek waar het gebeurt, zoals eerder het hart van de filmmarkt in Cannes. Jaarlijks maakt hij 3 à 4 keer een reeks van 1 tot 4 afleveringen.
Op de vijfde rij...
In de podcast-serie Op de vijfde rij... vertelt Cesar Majorana mooie en bijzondere filmverhalen uit heden en verleden. De podcast is een samenwerking tussen VPRO Cinema en Eye Filmmuseum.

Op de vijfde rij in het Nederlandse filmarchief
Duizenden filmrollen liggen in het Nederlandse filmarchief van Eye Filmmuseum opgeslagen, wachtend om gearchiveerd én gerestaureerd te worden. Maar het beroep van filmrestaurateur wordt met uitsterven bedreigd: de kennis van allerlei oude technieken dreigt verloren te gaan.
Om te onderzoeken hoe het opnieuw tot leven wekken van een film in zijn werk gaat volgt Cesar Majorana in deze aflevering de restauratie van Gebroken spiegels (1984), een feministische klassieker over sekswerkers én de tweede speelfilm van de latere Oscarwinnaar Marleen Gorris.
De restauratie brengt Cesar onder meer naar een geheime bunker, het kantoor van een van de voornaamste producenten uit de Nederlandse filmgeschiedenis en een grauw industrieterrein in Waddinxveen, waar restaurateur Jan Scholten dagenlang in het donker doorbrengt om het beeldmateriaal van Gebroken spiegels op te poetsen. Wat maakt zijn werk zo onmisbaar? En waarom zouden we allemaal een film uit 1984 weer moeten bekijken?
De digitale restauratie van Gebroken spiegels is ook thuis te zien via de Eye Film Player.
Alle reeksen
Op de vijfde rij...

...in het Nederlandse filmarchief
Om te onderzoeken hoe het opnieuw tot leven wekken van een film in zijn werk gaat volgt Cesar Majorana in deze aflevering de restauratie van Gebroken spiegels van Marleen Gorris.

...in de wereld van scam festivals
De schimmige wereld van scam festivals: filmfestivals die niet echt bestaan, en er enkel op uit zijn om zoveel mogelijk geld af te troggelen van nietsvermoedende filmmakers.

...in Cannes (2022)
Hoe pak je de spotlight op het grootste filmfestival ter wereld? Hoe maak je hier als jonge Nederlandse filmmaker je dromen waar, te midden van de gigantische concurrentie?

...bij De Fantasten
Wat is er van De Fantasten terechtgekomen, drie jonge filmmakers die in 1999 een manifest schreven om een einde te maken aan de dictatuur van het realisme in de Nederlandse cinema?

...bij Die Hard
Cesar Majorana mengt zich in de discussie rondom actieklassieker Die Hard: is het nou wel of niet een kerstfilm? En waarom is dat eigenlijk belangrijk?

...in Cannes (2021)
Het grootste en belangrijkste filmfestival op aarde. Voor filmliefhebbers die nog nooit in Cannes zijn geweest, maar wel razend benieuwd zijn hoe het in zijn werk gaat.
De makers
De podcast Op de vijfde rij... is een samenwerking tussen VPRO Cinema en Eye Filmmuseum.
Presentator/interviewer
Cesar Majorana
Eindredacteur
Jelle Schot
Techniek en montage
Frithjof Kalf
Redactie Eye Filmmuseum
Ronald Simons en Anna Meijer
Muziek
Julius Jongsma
Artwork
Aafke Bouman
Producer
Joyce Feijen
Opdrachtgever
Tibor Dekker (VPRO Cinema)
Mila Schlingemann en Lisette Ruijtenberg (Eye Filmmuseum)
Een samenwerking van

