Geluidsfilm in de jaren dertig
De komst van de geluidsfilm verandert de filmproductie en bioscoopcultuur in allerlei opzichten. Van scenaristen tot editors, van acteurs tot operateurs: iedereen moet zich aanpassen. Bioscoopmusici moeten ander werk gaan zoeken. In Nederland vindt deze omwenteling plaats in de eerste helft van de jaren dertig.
Nederlandse filmgeschiedenis: geluidsfilm in de jaren dertig
De komst van de geluidsfilm
In Nederland verliep de introductie van de geluidsfilm vrij snel. Ons land behoorde tot de voorlopers in Europa.
Buitenlandse sterren in het Nederland van de jaren dertig
In de jaren dertig kwamen veel buitenlandse sterren naar Nederland om hun film of om zichzelf te promoten.
De zaak Hanna Kuijt
Midden jaren dertig werkten aan elke Nederlandse speelfilm wel enkele Duitsers mee. Waarom ageerde vakvereniging NVF dan tegen de aanstelling van deze ene editor?
Publiciteit in de jaren dertig
‘De cinematografie is jong, de publicity is nòg jonger’, schreef publiciteitsmanager Henrik Scholte in het 'Officieel Orgaan van den Nederlandschen Bioscoop-Bond'.
Simultaanversies
Door de komst van de geluidsfilm werd de taalbarrière een groot probleem. Stille films waren gemakkelijk aan te passen voor andere talen, maar voor de geluidsfilm lag dit anders.
Wedstrijden en enquêtes
Verkiezingen en prijzen waren in de jaren dertig een manier om nieuwe talenten te ontdekken, maar werden ook gebruikt ter promotie van nieuwe films.
De zomer van ’36
De première van De Jantjes in 1934 markeerde een kortstondige opleving in de Nederlandse speelfilmproductie. Binnen twee jaar verschenen verschillende films met dezelfde formule.
Journaalrivalen
Filmfabriek Polygoon was niet de enige producent van bioscoopjournaals.
Theater Tuschinski
De Poolse immigrant Abraham Tuschinski bouwde in ruim tien jaar een Rotterdams bioscoopimperium op. Vervolgens zette hij zijn zinnen op een eigen theater in de hoofdstad.
Revuesterren
Toen de Nederlandse geluidsfilm werd geïntroduceerd, profiteerde de filmwereld van de populariteit van revuesterren.
De Zeearend
In de collectie van Eye bevindt zich een schitterende reportage over een transatlantische zeilrace uit 1936, gemaakt door zeiler en filmer Jan Hin.
Cinetone jaren dertig tot 1948
Hoewel deze droomfabriek vijfenvijftig jaar lang het epicentrum zou zijn van de Nederlandse filmgeschiedenis, bleef Cinetone altijd ondermijnd door een 'permanente crisis'.
Rudolf Meyer en de Nederlandse film in de jaren dertig
Als producent vond Meyer het zijn taak te bemiddelen tussen ‘de belangen van het kapitaal’ en ‘de artistieke eisen van de film’.
Jordaanfilms
Toen de geluidsfilm werd geïntroduceerd, kregen bekende revuesterren als Fien de la Mar, Sylvain Poons en Heintje en Louis Davids de kans om in films te zingen.
Wondere wereld: de reisfilms van Theo Regout
Als een avonturier treedt Theo Regout in de voetsporen van de grote negentiende-eeuwse ontdekkingsreizigers, maar dan met een camera om het ons te tonen.