De jaren zestig en zeventig
De komst van de filmacademie verandert het Nederlandse filmlandschap dramatisch. Parallel daaraan loopt de opkomst van het Vrije Circuit, met eigen vertoningsplaatsen voor kleine, onafhankelijke en experimentele films.
Nederlandse filmgeschiedenis: de jaren zestig en zeventig
Nederlandse Filmacademie
In de eerste maanden van haar bestaan bood de academie slechts twee vakken aan, ‘Filmhandel’ en ‘Scenarioschrijven en draaiboektechniek’.
Goed of fout: de Tweede Wereldoorlog in de Nederlandse speelfilm
In De overval (1962) zijn de ingenomen posities nog helder: verzetstrijders, collaborateurs, Duitsers - ze voldoen aan de bestaande clichés. Maar in volgende films verandert dat.
Kees Brusse: underacting is het nieuwe acteren
Kees Brusse acteerde ‘klein’ en ingetogen. Zijn spel stond stond haaks op de heersende acteertraditie, waarin acteurs groot en nadrukkelijk speelden en gedragen declameerden.
Wat is experimentele film?
Experimentele films vormden altijd de voorhoede die de koers uitzetten voor de mainstream. Vertoning vindt overwegend plaats buiten de reguliere bioscopen.
De korte fictiefilm in de jaren zestig
Na de Tweede Wereldoorlog kwam de Nederlandse overheid voor het eerst met subsidie voor film.
Skoop en Skrien: een nieuwe wind
In de jaren zestig verschenen er twee nieuwe filmtijdschiften op de markt: in 1963 Skoop en in 1968 Skrien. Beide waren opgericht door studenten van de Nederlandse Filmacademie.
Pim & Wim: Scorpio Films
Verstappen en De la Parra voelden zich een outsider in de Nederlandse filmwereld; beiden woonden pas kort in Nederland.
Turks fruit en het succes van de Nederlandse speelfilm
In 1971 verscheen de debuutfilm Wat zien ik? van Paul Verhoeven en tekenden Pim en Wim voor Blue Movie. Deze films betekenden de doorbraak van de Nederlandse film in de bioscopen.
Dag van de Korte Film - Den Haag, 5 oktober 1975
De ‘Dag van de korte film’ werd georganiseerd op initiatief van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), die een grote filmotheek beheerde met korte films.
Nooit vervulde beloften
Medio jaren zestig waaide een frisse wind door de Nederlandse filmwereld en de toekomst zag er hoopgevend uit.
Matthijs van Heijningen
Matthijs van Heijningen is zonder meer één van Nederlands invloedrijkste en succesvolste speelfilmproducenten.
Jos Stelling
Met zijn film Mariken van Nieumeghen tilde Jos Stelling het Nederlandse ‘guerrilla-filmen’ naar een hoger plan.
Kinderfilms in de jaren zeventig en tachtig: kinderen worden volwassen
Begin jaren zeventig kreeg de kinderfilm een ander aanzien. De verbeelde wereld was niet langer een idylle of een fantasiewereld, maar een meer alledaagse realiteit.
’t Hoogt
’t Hoogt in Utrecht was het eerste filmhuis van Nederland. Het stond voor een gevariëerder en minder commercieel filmaanbod, onafhankelijk van de machtige Nederlandse Bioscoopbond.
Jacques Verbeek en Karin Wiertz: artwork in animatie
Filmmakers Jacques Verbeek en Karin Wiertz, actief in de jaren 70 en 80, werden bekend door hun ingenieuze animatiefilms.