Skip to content

De jaren tien en twintig

De bioscoop vestigt zich in het straatbeeld en er ontstaat een systeem van filmdistributie om al die bioscopen van steeds weer nieuwe films te voorzien. Ook de filmproductie professionaliseert. De eerste filmtijdschriften verschijnen en bioscoopcultuur wordt onderdeel van de opkomende vrijetijdsindustrie.

Nederlandse filmgeschiedenis: de jaren tien en twintig

Briefkaart met afbeelding van de  Rembrandt bioscoop te Utrecht, circa 1924.

De snelle opkomst van de bioscoop

‘De bioscooptheaters rijzen als paddenstoelen uit de grond’ was een gevleugelde uitspraak in het begin van de jaren tien.

Prentbriefkaart van een reclame voor Jean Desmets Rotterdamse bioscoop Cinema Parisien, circa 1912.

Opkomst van distributie

Filmverhuur deed op grootschalige wijze haar intreden de laatste jaren van het eerste decennium van de twintigste eeuw.

Promotietekst voor een film gedistribueerd door Jean Desmet.

Jean Desmet en de ontwikkeling van filmdistributie in Nederland

Aanvankelijk verdiende Jean Desmet zijn geld als kermis- en reisbioscoopexploitant, maar in 1909 kwam daar verandering in. Hij werd één van Nederlands eerste filmdistributeurs.

Still uit Le pendu (FR, Onbekend, 1906)

Imitaties en bastaardversies

Soms werden buitenlandse filmproducties door vertoners ‘toegeëigend’: dan vertoonden zij de film als een eigen productie, met een nieuwe titel of een lokaal establishing shot.

Tekening van de Cinetone studio's in Duivendrecht.

Filmstudio’s

In veel vroege films is nog duidelijk te zien dat de decors in de buitenlucht zijn opgebouwd: gordijnen wapperen, hanglampen slingeren en haren waaien in de wind.

De pui van Cinema Parisien, Rotterdam. Still uit Onafhankelijkheidsfeesten te Rotterdam op Maandag 17 November (NL, Onbekend, 1913).

Jean Desmet als bioscoopeigenaar

Desmets Cinema Parisien was een van de eerste bioscopen in Rotterdam en hij stond aan de basis van de ‘bioscoopboom’ die zich rond 1910 in Nederland voltrok

Collectie Tuschinski Nieuws

Brochures en programmaboekjes

Naast vele affiches en foto’s heeft EYE een verzameling brochures en programmaboekjes uit de jaren dertig. Ze werden uitgebracht door distributeurs en bioscopen als publiciteit.

Tussentitel of titelkaart. ... Als het verleden spreekt (NL, Onbekend, 1921)

Tussentitels

Vroege films waren stil – het was nog niet mogelijk om het geluid direct op een filmstrook te krijgen. Om het publiek houvast te geven werden stukjes tekst ingevoegd.

Actrice Dolly Mollinger.

Vakpers en fan magazines

Rond 1907 werden de eerste filmtijdschriften gepubliceerd in Groot-Brittannië en Duitsland. Pas in 1912 verscheen het eerste filmtijdschrift in Nederland: 'De Bioscoop-Courant'.

Still uit Artiestenzomerfeest (NL, Onbekend, 1916)

Filmfabriek Hollandia – een nationale grootmacht

Hollandia zou uitgroeien tot de belangrijkste speelfilmproducent in de periode voor de Tweede Wereldoorlog.

Still uit onderwijsfilm van Filmfabriek Hollandia

Filmfabriek Hollandia en de schoolfilm

Op 8 november 1912 werd in de Friso Bioscoop in Leeuwarden de eerste Nederlandse schoolfilm gepresenteerd.

Collectiefoto Nederlandse filmbeurs 1924 FOT52926

Nederlandse Bioscoopbond, 28 april 1924.

Nederlands(ch)e Bioscoopbond

De Nederlands(ch)e Bioscoopbond (NBB) - officieel opgericht op 18 juli 1921 - heeft decennia lang het reilen en zeilen in de Nederlandse filmwereld bepaald.

Still uit Bet naar de Olympiade (NL, Theo Frenkel sr., 1928)

De Nederlandse speelfilm in de jaren twintig

Het einde van de Eerste Wereldoorlog kondigde grote veranderingen aan in de filmwereld. De Amerikaanse filmindustrie had zich tijdens de oorlog sterk ontwikkeld.

Affiche bij Grevinde X (DK, Holger Rasmussen, 1909) in Duitsland uitgebracht als Der rote Domino

De ‘bioscope-quaestie’ en de schoolbioscoop

Is de bioscoop eigenlijk wel geschikt voor kinderen? Discussies in 1912 leidden er al vrij snel toe dat een aantal steden overging tot het instellen van een lokale filmkeuring.

Still uit De laatste dagen van een eiland (NL, Ernst Winar, 1938)

Ideële vertoners

De veroordeling van de bioscoopcultuur liep als een gemeenschappelijk puriteins lint door socialistische, katholieke, protestante en liberale groeperingen.

Still met Asta Nielsen in Nach dem Gesetz (DEUZE, Willy Grunwald, 1919)

Internationale Kino-Tentoonstelling

In augustus 1920 werd in het Amsterdamse Concertgebouw de Internationale Kino-Tentoonstelling (IKT) gehouden.

Bedrijfsfilms

Tussen de twee wereldoorlogen lieten Nederlandse ondernemers honderden bedrijfsfilms maken. Deze opdrachten hielden de Nederlandse filmindustrie op de been.

Still van een tussentitel uit het bioscoopjournaal Hollands Nieuws (1923).

Still Hollands Nieuws (1923).

Nederlandse bioscoopjournaals

De eerste Nederlandse producent die op reguliere basis een journaal uitbracht was Kinematograaf Pathé Frères.

Werkfoto van Het wrak in de Noordzee (NL, Theo Frenkel sr., 1915)

Filmfabrieken tijdens de Eerste Wereldoorlog

De Haarlemse Filmfabriek Hollandia was de grootste productiemaatschappij in de jaren 10. Maar al snel na het uitbreken van de oorlog meldden zich twee nieuwe speelfilmproducenten.

Mannen bij aankomst van keizer Wilhelm II in Eijsden op 10 november 1918. Beeld uit de collectie van Eye.
Mannen bij aankomst van keizer Wilhelm II in Eijsden op 10 november 1918. Beeld uit de collectie van Eye.

Het einde van de Eerste Wereldoorlog (1914 – 1918)

11 november 1918 eindigde de Eerste Wereldoorlog in een wapenstilstand. Deze tumultueuze periode is goed te zien in drie films uit de collectie van Eye.

Still uit Sittard (NL, Willy Mullens, 1920)

Sittard (NL, Willy Mullens, 1920).

Stedenfilms

In 1915 kreeg Willy Mullens van de Vereeniging Vreemdelingenverkeer de opdracht een toeristische film te maken over Den Haag en Scheveningen.

Collectiefoto institutionalisering Schoolbioscoop

Institutionalisering van de schoolbioscoop

Al in de jaren tien van de vorige eeuw werd geconstateerd dat film een onweerstaanbare aantrekkingskracht op kinderen heeft.

Koningin Wilhelmina en prinses Juliana, filmstill uit Monster-Demonstratie op Maandag 18 November 1918 op het Malieveld te 's-Gravenhage (NL, Willy Mullens, 1918).

Nationale propaganda

Het medium film bleek ook in Nederland een belangrijk propagandamiddel te kunnen zijn.

Still met titelkaart uit de film Hoe men het geld maakt in Nederland (NL, Willy Mullens, 1918)

Onderwijsfilms

Door de snelle toename van educatieve filmvoorstellingen voor kinderen ontstond eind jaren tien een grote vraag naar onderwijsfilms.

Filmstill uit N.V. Philips gloeilampenfabrieken (NL, Otto van Neijenhoff, Willy Mullens, 1919)

Moderniteit

In de negentiende eeuw werd de ene uitvinding na de andere gedaan, film was daar maar één van.

Dick Laan met 16mm camera, 'Filmo' van Bell & Howell.

Dick Laan met 16mm camera (Bell & Howell).

16mm

De introductie van 16mm film - handzaam, relatief betaalbaar, onbrandbaar - liet de amateurfilmer kennismaken met een wereld van nieuwe mogelijkheden.

Filmstill uit Protest tegen de filmkeuring in Amsterdam (NL, Onbekend, 1928).

Naar een nationale filmkeuring

Moesten films niet gekeurd worden voor je ze kon zien? De bezorgdheid gold vooral jonge kinderen.

Jean Desmet
Jean Desmet

Dossier Desmet

Het archief van Jean Desmet (1875 - 1956) is één van de belangrijkste onderdelen van de Eye-collectie. Hij was een toonaangevende bioscoopeigenaar en filmdistributeur.

Keuringskaart voor de film Utrecht zooals u het niet kent (NL, Onbekend, 1929).

Centrale Commissie voor de Filmkeuring

Op 1 maart 1928 trad de Bioscoopwet van 1926 formeel in werking. Die dag werden de eerste films gekeurd door de Centrale Commissie voor de Filmkeuring (CCFK).

Still uit Een tocht per vliegtuig van de KLM boven het overstroomde gebied, januari 1926 (NL, Onbekend, 1926).

KLM – De nationale trots

De eerste vlucht naar Nederlands-Indië in 1924 werd gezien als een nationale overwinning. Bij terugkeer werden de vliegeniers van de Fokker F. VII onthaald als helden.

Still uit Oproep van het Nederlandsch Centraal Filmarchief (NL, Onbekend, 1928)

Het Nederlandsch Centraal Filmarchief

In oktober 1919 werd het Nederlandsch Centraal Filmarchief opgericht. Doel was het beeld van Nederland voor latere generaties vast te leggen.

Prentbriefkaart met een still uit Bleeke Bet (NL, Richard Oswald, 1934), met Fien de la Mar (l.) en Jopie Koopman.

Sterren en de pers

Naast berichtgeving en recensies over films, gaven kranten en tijdschriften hun lezers in de jaren dertig de kans vragen te stellen over buitenlandse en Nederlandse filmsterren.

Vereeniging Nederlandsch Fabrikaat: bedrijfsfilms op maat

Toen de Vereeniging Nederlandsch Fabrikaat (VNF) in 1925 een afdeling oprichtte voor de productie van bedrijfsfilms, wees niets erop dat dit een succes zou worden.

De Uitkijk aan de Amsterdamse Prinsengracht in 1945.

De Uitkijk – Kleine bioscoop met grote naam

De Uitkijk is het eerste avant-garde filmtheater van Nederland.

Still uit Hoogstraat (NL, Andor von Barsy, 1929)

Hoogstraat (NL, Andor von Barsy, 1929)

De avant-garde van de jaren '20 en '30

De Filmliga, opgericht in 1927, stelde voor het eerst film als kunstvorm voorop.

Still uit Neerland's volksleven in den zomer (NL, D.J. van der Ven, 1923)

Folklorisme - Voor het te laat is

Volkskundigen en folkloristen merkten op dat de moderniteit steeds meer greep op de plattelandsgemeenschappen kreeg.

De Amsterdamse Beurs omstreeks 1900
De Amsterdamse Beurs omstreeks 1900

Amsterdam in beeld

In 2016 heeft Eye vier films geconserveerd in het project ‘Breng Amsterdam in Beeld’. De films komen uit de eigen collectie van Eye.

Still uit Wielerwedstrijd (1921, regisseur onbekend).
Still uit Wielerwedstrijd (1921, regisseur onbekend).

Zomersport

Al decennia worden de zomermaanden gedomineerd door grote sportwedstrijden. Ze moeten het wat traditie echter afleggen tegen de jaarlijkse Tour de France en Wimbledon.